Peruntukan dalam Akta Undang-undang
Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984[1]
adalah seperti berikut:
Jika seseorang telah mengikat satu pertunangan mengikut Hukum Syarak
sama ada secara lisan atau secara bertulis, dan sama ada secara bersendirian
atau melalui seorang perantaraan, dan kemudiannya enggan berkahwin dengan pihak
yang satu lagi tanpa sebab-sebab yang sah manakala pihak yang satu lagi
bersetuju berkahwin dengannya, maka pihak yang mungkir adalah bertanggungan
memulangkan pemberian-pemberian pertunangan, jika ada, atau nilainya dan
membayar apa-apa wang yang telah dibelanjakan dengan suci hati oleh atau untuk
pihak yang satu lagi untuk membuat persediaan bagi perkahwinan itu, dan yang
demikian boleh dituntut melalui tindakan di Mahkamah.
Dalam kes Mohd Azla bin Kamaruddin lwn
Mokhtar bin Hashim & Anor. Dalam kes ini Pemohon dan Defendan kedua
telah bertunang pada 14 April 1996. Sewaktu dalam majlis pertunangan pemohon
telah memberikan beberapa hadiah hantaran yang berjumlah RM10.050 kepada defendan
kedua. Pemohon dan Defendan kedua juga telah menetapkan tarikh bernikah
iaitu pada 18 May 1996 dan bersanding pada 19 Jun 1996. Pada peringkat awal
tidak ada apa-apa masalah, tetapi dalam masa yang singkat berlaku pergeseran
antara kedua-kedua pihak sehingga pertunangan itu terputus dalam satu majlis
yang diadakan di rumah keluarga pihak Pemohon pada 6 May 1996 di mana dalam
majlis tersebut dihadiri oleh wakil-wakil pihak Pemohon, Defendan kedua dan
Pemohon sendiri. Antara punca-punca Defendan kedua memutuskan pertunangan ialah
dengan alasan rasa terhina kerana saudara Pemohon telah membuat tuduhan bahawa
dia tidak suci dan dan bukan anak dara lagi ibarat kelapa ditebuk tupai.
Pemohon telah memohon Gantirugi Am kerana malu dan juga telah membuat tuntutan
ganti rugi mungkir pertunangan dan mendakwa bahawa defendan akan membayar ganti
rugi sebanyak dua kali ganda hadiah hantaran. Mahkamah memutuskan wujudnya
mungkir pertunangan. Mahkamah memerintahkan membayar balik kepada Pemohon
secara dua kali ganda iaitu jumlah keseluruhan sebanyak RM 22,500.00. Mahkamah
telah menolak permohonan Gantirugi Am kerana malu disebabkan putusnya
pertunangan sebanyak RM 50,000.00 kerana tidak terdapat di dalam peruntukan
undang-undang.
Peruntukan yang sama terdapat dalam
Enakmen-enakmen negeri-negeri yang lain, sebagai contoh Enakmen Pentadbiran
Undang-undang Islam Kedah 1962.[2]
Dalam kes di Kedah Aishah lwn Jamaludin[3],
seorang lelaki telah mungkir perjanjian untuk berkahwin dengan perempuan yang
berkenaan menuntut pembayaran maskahwin RM25, belanja kahwin RM800 dan dia juga
mendakwa hak menyimpan cincin pertunangan. Kadi Besar telah memberi penghakiman
bagi pihak perempuan dan memerintahkan lelaki itu membayar gantirugi mengikut
perjanjian pertunangan itu, iaitu maskahwin RM25, belanja RM800 dan dia
memutuskan perempuan itu berhak menyimpan cincin pertunangan. Dia juga menghukumkan
pembayaran RM25 bagi baju-baju yang telah disiapkan untuk perkahwinan itu dan
RM400 pembayaran membaiki rumah untuk perkahwinan itu.
Biasanya, terdapat beberapa perkara yang
dipersetujui dalam upacara pertunangan dan ada kalanya ini menimbulkan
perselisihan. Dalam kes Hussin lwn Moh[4]
di Kelantan, pihak kena tuntut (perayu) telah meminang anak perempuan pihak
yang menuntut untuk anak lelakinya. Pertunangan telah diadakan dan telah
dipersetujui perkahwinan diadakan dengan maskahwin sebanyak RN500. Pihak
menuntut telah membelanja RM350.40 untuk persiapan perkahwinan itu. Pihak kena
tuntut meminta supaya maskahwin itu dibayar RM300 wang tunai dan RM200
barang-barang akan tetapi ini ditolak. Pihak menuntut telah meminta ganti rugi
dan Mahkamah Kadi telah menghukumkan pihak kena tuntut membayar RM350.40. Pihak
kena tuntut telah membuat rayuan. Mahkamah Jemaah Pengadilan telah menerima
rayuan dan hukuman Mahkamah Kadi telah dibatalkan. Dalam keputusannya, Mahkamah
itu berkata tidak ada sebab sah bagi pihak kena tuntut (perayu) tidak mahu
menerima cadangan pihak menuntut hendak membawa maskahwin yang tersebut, iaitu
sebahagian wang tunai dan sebahagian barang-barang.
Dalam kes Nafsiah lwn Abdul Majid,[5]
telah diputuskan bahawa Mahkamah Tinggi Sivil di Malaya mempunyai bidang kuasa
mendengar tuntutan gantirugi daripada kemungkiran perjanjian hendak berkahwin,
walaupun pihak-pihak dalam kes itu orang Islam. Diputuskan tuntutan itu boleh
dibuat sebagai kemungkiran kontrak di bawah Akta Kontrak 1950, dan oleh kerana
dalam kes itu telah terdapat pembuktian yang cukup bahawa pihak kena tuntut
telah berjanji hendak berkahwin dengan pihak menuntut dan pihak kena tuntut
telah mungkir janji itu, pihak kena tuntut berhak mendapat gantirugi yang
ditaksirkan berjumlah RM1,200.
Oleh kerana itu, percanggahan telah timbul
antara undang-undang Islam yang ditadbirkan di Mahkamah Syariah dan
undang-undang sivil yang ditadbirkan oleh Mahkamah Sivil. Perkara itu adalah
aneh dikenakan kepada orang-orang Islam, sungguhpun tuntutan untuk kemungkiran
perjanjian berkahwin telah dihapuskan di England. Dalam kes Doris Rodnigues
lwn Bala Krisnan[6],
Mahkamah Tinggi telah memutuskan bahawa Akta Pembaharuan Undang-undang
(Peruntukan-peruntukan bermacam-macam) 1970, di England tidak terpakai di
Malaysia disebabkan oleh kerana Akta Undang-undang Sivil 1956 dan Akta Kontrak
1950. Walau bagaimanapun bagi orang-orang Islam, jelaslah mahkamah-mahkamah
sivil tidak lagi mempunyai bidang kuasa dalam perkara kemungkiran perjanjian
berkahwin, oleh kerana perkara itu termasuk dalam bidang kuasa Mahkamah
Syariah.[7]
No comments:
Post a Comment