PENDAHULUAN
Setiap makhluk yang
bernyawa pasti akan merasai mati. Itulah lumrah alam. Kerana setiap yang hidup
mesti akan mati. Tidak ada pilihan selain dari itu. Cuma yang berbeza ialah
ketika mana dan bagaimana kematian itu datang menjemput. Kematian adalah sesuatu yang pasti dan kita harus bersedia
menghadapinya kerana ia merupakan titik permulaan kepada penghidupan yang kekal
abadi. Hanya mukmin yang dipanggil menghadap Tuhannya dengan hati bersih
memperolehi kejayaan.
Setiap agama dan bangsa juga mempunyai adat-istiadat, tradisi dan
amalan pengkebumiannya dengan cara-cara yang tersendiri. Amalan ini biasanya
akan mengikut perkara-perkara yang telah pun diatur dalam sesuatu agama dan
tradisi berdasarkan budaya turun-temurun orang-orang terdahulu khususnya
masyarakat.
Suku kaum Kadazandusun khususnya di
daerah Penampang juga masih mempraktikkan beberapa kepercayaan serta pantang
larang yang diperturunkan sejak zaman-berzaman lagi. Walau bagaimanapun, dalam
kajian atau tugasan ini, saya akan cuba mengetengahkan amalan upacara
pengkebumian mayat masyaratat Kadazan Penampang yang beragama kristian Katolik.
Harus juga maklum bahawa, walaupun agama Katolik menegaskan supaya mematuhi
upacara pengkebumian yang ditetapkan oleh Undang-undang Canon, namun masih banyak
yang ‘suka’ mencampur adukkan elemen-elemen adat turun-temurun.
1)
PENGURUSAN JENAZAH DAN AMALAN ATAU
ADAT KEBIASAAN AGAMA KRISTIAN KATOLIK
Beberapa
amalan atau adat kebiasaan keagamaan Katolik mengenai pengurusan jenazah boleh
dibahagikan kepada tiga peringkat. Antara
peringkat-peringkat tersebut ialah:-
a)
Membawa Jenazah Ke Gereja
Peringkat
pertama membabitkan padri paroki dan padri-padri lain datang ke rumah orang
yang meninggal dunia itu. Selalunya seorang padri akan membawa salib manakala
seorang padri ataupun pembantu akan membawa bekas yang mengandungi air suci.
Sebelum kafan yang memuatkan jenazah dibawa keluar daripada rumah ia dipercik
atau direnjis dengan air suci dulu. Padri, bersama-sama dengan para
pembantunya, akan bermazmur De profundis
dengan dendangan Si iniquitates.
Kemudian perarakan diteruskan ke gereja. Pembawa salib akan mendahului, diikuti
oleh para pembantu padri membawa lilin yang dinyalakan. Padri akan berjalan
mendahului kafan yang memuatkan jenazah, diikuti oleh saudara-mara serta
kawan-kawan kepada orang yang telah meninggal dunia itu atau para umat.
Semasa
meninggalkan rumah orang yang meninggal tersebut, padri akan berzikir atau
beratib antifon Exsultabunt Domino,
dan kemudian rangkap-rangkap mazmur Miserere
disebutkan atau didikirkan bergilir-gilir oleh para pendikir dan padri.
Sesampainya di gereja antifon Exsultabunt
diulang. Semasa jenazah (dalam kafan) diletakkan “di tengah-tengah gereja”
sahutan Subvenite dilafazkan.
Wujud
juga peraturan bahawa semasa di altari dan di kuburan, semua penganut Kristian
harus mengarahkan kaki ke arah Timur manakala kepala mengarah ke Barat.
[Pembawaan jenazah ke Gereja] [Perarakan upacara pengkebumian]
b)
Upacara Di Gereja
Peringkat
kedua ialah rangkaian doa-doa, Misa pengkebumian, dan pengampunan dosa.
Lilin-lilin dinyala dan diletakkan di sekeliling kafan yang memuatkan jenazah,
dan ianya dinyalakan sepanjang masa pada peringkat ini.
Doa-doa yang diberikan ialah khas Office of the Dead. Dalam doa-doa ini, Misa bagi orang yang telah
meninggal (Missa de Requie) dibezakan
daripada Misa-Misa biasa dengan beberapa penyesuaian. Pada kebiasaannya, padri
akan memakai jubah berwarna ungu atau hitam, dan kafan yang memuatkan jenazah
ditutup dengan kain rahap putih.
Doa-doa pengampunan bagi orang yang telah meninggal dunia didoakan
semasa Misa Requim dan sebelum pengkebumian. Doa pengampunan ini bukan untuk mengampunkan
dosa-dosa tetapi beberapa rangkaian doa permohonan kepada Tuhan supaya roh
orang yang telah meninggal dunia terlepas daripada hukuman kesengsaraan di api
pencucian disebabkan dosa-dosa yang telah diampuni semasa hidupnya.
[Acara Pengkebumian di gereja]
c) Upacara Di Kuburan
Selepas
upacara doa pengampunan (absolution)
jenazah kemudiannyan dibawa ke tanah perkuburan. Makam atau tempat kuburan
kemudiannya diberkati, jika belum diberkati lagi. Kuburan yang baru dikorek di
makam atau perkuburan yang telah ditahbiskan dianggap telah diberkati, dan
tidak perlu lagi ditahbiskan lagi. Walau bagaimanapun, makam yang dibina di
permukaan tanah atau bilik yang dibina daripada batu-bata pada permukaan perlu
diberkati bila digunakan pada kali pertama. Pemberkatan ini yang mengandungi
doa khas singkat dimana jenazah perlu dipercik atau direnjis dengan air suci
dan dikemenyankan akan mengambil masa yang singkat sahaja.
Padri dan yang hadir akan berdikir antifon “Akulah Kebangkitan dan
Kehidupan”, kemudian jenazah dalam kafan diturunkan atau dimasukkan dalam
kuburan atau makam dan Canticle
Benedictus disebut atau dinyanyikan. Antifon diulang lagi, Doa Bapa Kami
didoakan sementara kafan direnjis dengan air suci. Akhir sekali, selepas sekali
dua sahutan, doa berikut dilafazkan:-
“Kabulkanlah
belas kasihan ini, ya Tuhan, kami mohon Engkau, kepada hambaMu yang telah
meninggal, supaya dia tidak menerima hukuman atas segala perbuatannya yang
mengkehendakkan kehendakMu, sebagai satu iman bersatu di sini bersama-sama,
supaya belas kasihanMu mempersatukan dia di atas kepada para malaikat. Melalui
Jesus Kristus, Tuhan kami. Amen.”
Doa permohonan
terakhir yang dilakukan padri ialah “Semoga rohnya dan roh-roh saudara-saudara
seiman yang telah meninggal diatas belas kasihan Tuhan berehat dengan aman.”
Maka di sini, berakhirlah upacara pengkebumian.
[Upacara di kuburan]
Secara kesimpulannya, Sebelum panduan ringkas cara-cara bagaimana
upacara pengurusan jenazah mengikut upacara pengkebumian mayat masyaratat
Kadazan Penampang yang beragama kristian Katolik ini diakhiri, harus disentuh
di sini bahawa mayat haruslah dimandikan dahulu berserta dengan doa khas samada
oleh pihak keluarga atau pengurus mayat. Namun jika mayat dimandikan oleh pihak
keluarga atau pihak pengurusan pengkebumian mayat, selepas memandikan mayat dan
memakai pakaian yang telah disediakan khas, jika tidak ada padri pada ketika
itu, maka katikis atau pembantu padri merupakan orang yang bertanggungjawab
bagi upacara memimpin doa.
Pada kebiasaannya, doa rosari akan diadakan di kediaman orang yang
telah meninggal dunia selama tujuh malam atau hari berturut, dan ada juga yang
mengadakannya selama empat puluh hari berturut-turut.
2)
PANTANG LARANG DAN UNDANG-UNDANG AGAMA KATOLIK DALAM PEGURUSAN
JENAZAH/MAYAT
Masyaratat Kadazan Penampang yang beragama Kristian Katolik juga
amat menitikberatkan pantang larang yang mana pantang larang sangat berkait
rapat dengan undang-undang yang tersendiri. Antara undang-undang dalam
pengurusan jenazah tersebut ialah:-
I.
Undang-Undang Canon (Undang-undang Agama Kristian) Berhubungkait
Pengkebumian Katolik.
Umumnya, para
penganut Katolik haruslah dikebumikan secara pengkebumian Katolik apabila
meninggal dunia. Seseorang yang masih dalam proses belajar menjadi seorang
Katolik adalah dianggap sebagai penganut, dan orang biasa tempatan dimana ibu
bapa bagi kanak-kanak yang meninggal dunia yang belum dibaptis tetapi berhajat
mahu anak mereka dibaptis diperbolehkan
bagi pengkebumian sebagai seorang Katolik.
Disebaliknya, upacara pengkebumian Katolik tidak dibenarkan seperti
berikut, kecuali ada tanda-tanda pertaubatan daripada mereka sebelum
meninggal:-
i.
Orang-orang yang diketahui melakukan kesalahan sebagai murtad,
bidaah atau perbezaan kepercayaan;
ii.
Mereka yang mohon dibakar mayat untuk motif-motif anti-Kristian;
iii.
Manifestasi para pendosa, jika kebenaran diberi bagi Gereja upacara
pengkebumian kepada mereka mendatangkan skandal kepada penganut Katolik.
Lain-lain
peraturan undang-undang canon berkaitan dengan gereja di mana upacara-upacara
pengkebumian diraihkan, yuran pengkebumian yang dibayar kepada padri kerana
menjalankan pengkebumian dan tempat kuburan di mana mereka dikebumikan.
Mengikut
liturgi biasa dan undang-undang canon berkaitan dengan perayaan Misa-Misa (upacara
sembahyang) pengkebumian, selalunya tidak diadakan pada hari Ahad (kecuali pada
waktu petang), dan tidak juga pada hari-hari solemnity (Hari kebesaran) dan
hari-hari kudus yang lain. Ia tidak boleh juga dirayakan pada Hari Tiga Abu (setahun
sekali) atau pada waktu Minggu Kudus dari Hari Minggu Palma sampai Rabu. Ia
juga ditegah pada dua minggu terakhir musim Puasa dan Adven. Ia dilarang untuk
dirayakan sama sekali pada Hari Khamis Kudus, Hari Jumaat Kudus, Hari Sabtu
Kudus, Hari Minggu Paska, dan pada malam dan Hari Krismas, pada 1 Januari, dan
juga sehari sebelum Krismas dan 1 Januari.
a)
Liturgi
Misa
upacara pengkebumian merupakan Misa Requiem iaitu upacara sembayang di gereja
untuk roh orang yang mati, Réquiem ætérnam dona eis, Dómine; et lux perpétua
lúceat eis. (Peristirehatan kekal
berikanlah pada mereka, ya Tuhan; dan berilah cahaya kekal menerangi mereka
selama-lamanya).
Jenazah
diletakkan di tengah-tengah dekat dengan sanctuary atau tempat suci dimana meja
ibadat atau altari ditempatkan. Kaki orang yang telah meninggal dihadapkan ke
arah altari. Misa pengkebumian diakhiri
dengan upacara pujian terhadap orang yang telah meninggal, di mana kafan yang
memuatkan jasad dipercik dengan air suci dan dikemenyankan. Namun menurut agama
kristian katolik ini pantang larang yang lebih
ketat
dan lebih spesifik sewaktu menguruskan jenazah tidak begitu diamalkan dalam
agama mereka tetapi kebanyakkan hanya wujud pada adat masyarakat mereka sahaja.[1]
3)
PERBANDINGAN PENGURUSAN JENAZAH ISLAM DENGAN KRISTIAN YANG BERAGAMA
KATOLIK
Dalam masyarakat hari ini yang
berbilang kaum dan agama mempunyai cara yang tersendiri untuk menguruskan
jenazah atau mayat apabila berlakunya kematian. Mengurus jenazah atau mayat
bagi orang bukan islam merupakan perkara yang mesti dan wajib dilaksanakan oleh
sesetengah pihak atau masyarakat yang telah diamanahkan oleh padri-padri
mereka. Dalam agama Islam orang yang berhak dan lebih afdal untuk menguruskan
jenazah ialah dari kalangan keluarganya atau warisnya yang terdekat misalnya,
anaknya sendiri kalau simati bapanya. Kalau warisnya tidak
ada kemampuan atau pengalaman, bolehlah diminta Imam atau Bilal di kawasan
tersebut untuk menguruskannya.
Namun dalam agama Islam itu sendiri
mengurus jenazah orang Islam, merupakan fardhu kifayah, yakni apabila sudah
dikerjakan oleh sebahagian dari orang Islam yang lain, maka yang lainnya tidak
berdosa, akan tetapi apabila tidak seorang pun yang mengerjakan kewajipan
tersebut, maka semua masyarakat atau orang Islam yang berada di dalam satu
kampung atau kawasan tersebut akan berdosa.
Agama
Kristian yang beragama Katolik juga merupakan agama yang sangat menitikberatkan
soal pengurusan jenazah atau mayat yang mana ada sebahagian cara pengurusan
mereka lebih kurang sama dengan pengurusan jenazah dalam Islam. Dalam Islam antara kewajipan masyarakat yang perlu dikerjakan dalam
mengurus jenazah ialah memandikan jenazah, mengkafankan jenazah, solat ke atas
jenazah dan akhir sekali iaitu mengkebumikan jenazah. Dalam aspek-aspek tersebut terdapat persamaan dan perbezaan dalam
pengurusan terhadap jenazah Islam dan Kristian katolik , antaranya ialah:-
1) Memandikan Jenazah
Ø
Agama Islam
Salah satu daripada mandi
yang diwajibkan ialah memandikan mayat dan adalah fardu kifayah dan disyaratkan
:
i.
Mayat itu mayat orang Islam.
ii.
Mayat itu ada tubuh walau sedikit sekalipun.
iii.
Mayat itu bukan mati syahid ma'rakah.
Ø
Agama Kristian
Katolik
Dalam masyarakat Kadazan Penampang yang beragama kristian Katolik juga, jenazah
ataupun mayat itu haruslah
dimandikan dahulu berserta dengan doa khas samada oleh pihak keluarga atau
pengurus mayat. Ia adalah sama dengan cara pengurusan jenazah dalam islam.
2)
Mengkafankan
Jenazah
Ø
Agama Islam
Fardu Kifayah yang kedua
terhadap mayat orang Islam ialah kapan. Setelah selesai dimandikan dan disalin
kainnya dengan kain yang bersih, mayat dikapankan iaitu:-
i.
Kain kapan telah disediakan, yang wajibnya selapis bagi lelaki dan
perempuan. Dan afdal bagi lelaki tiga lapis bungkus lepuk (tanpa baju dan
serban) menggunakan kain kapan berwarna putih menutup seluruh badannya dan
salah satu daripadanya kain pakai atau tiga lapis selain daripada kain pakai
dan boleh dipakai baju dan serban dengan dua lapis kain kapan yang lain.
Manakala bagi mayat perempuan afdal lima lapis iaitu kain pakai di
pinggang, baju, telekung atau kain tudung kepala dan dua lapis kain kapan yang
lain menutup semua tubuhnya (badan mayat).
ii.
Kain kapan dihampar sehelai demi sehelai dan ditaburkan di atasnya dengan
serbuk pewangi seperti debu kayu gaharu atau kapur baruh atau sebagainya dialas
di atas kain kapan dengan kapas dan direnjis air mawar atau sebagainya.
iii.
Mayat lelaki dipakai kain lebih dahulu baru diletak di atas kain kapan
tersebut, kedua tangan mayat diletak ke atas badannya, tangan kanan diletak di
atas di atas tangan kirinya seperti semasa kiam sembahyang atau kedua-dua
tangannya diluruskan menurut badannya.
Dan bagi mayat perempuan dipakai kainnya, bajunya lebih dahulu kemudian
baru diletak di atas kain kapan yang terhampir itu. Tangannya diletak sama
seperti lelaki juga kemudian dipakai telekung atau kain tudung kepala.
iv.
Kapas digunakan untuk menutup lipatan-lipatan badan, sendi-sendi dan muka
si mati sebelum dibungkus dengan kain kapan.
v.
Kain kapan hendaklah ditutup (dibalut tubuh si mati) selapis demi selapis
kemudian diikat dengan tali daripada kain putih juga jika ada supaya tidak
terbuka. Sebaik-baik ikatan lima ikatan iaitu di bahu, di punggung, di betis,
di hujung kepala dan hujung kaki. Ikatan itu dibuka semasa hendak dikebumikan
dan setelah dimasukkan ke dalam kubur.
Ø
Agama Kristian
Katolik
Manakala dalam masyaratat Kadazan Penampang yang beragama
Kristian Katolik pula, agama ini tidak mengkafankan mayat simati, mereka hanya
memakaikan baju yang paling cantik untuk simati atau baju kegemaran simati
semasa hayat simati. Contohnya bagi mayat yang masih remaja (perempuan) akan
dikenakan gaun pengantin dan bagi mayat orang tua akan dikenakan baju kegemaran
semasa hayat simati.
Tidak ada perbezaan helaian atau jenis kain
kepada simati, kerana ianya sama sahaja antara lelaki dan perempuan, yang
penting baju itu cantik dan merupakan pakaian kegemaran simati.
Kain putih akan diletakkan di atas keranda
dengan berbentuk salib, samada diletakkan sahaja atau dipakukan.
3)
Solat
Ke Atas Jenazah
Ø
Agama Islam
Fardu kifayah yang ketiga
wajib dilakukan ke atas mayat orang Islam ialah sembahyang iaitu setelah
selesai kapan, mayat diletakkan di tempat yang suci atau di dalam usungan. Jika
mayat lelaki kepalanya di sebelah kiri orang yang hendak sembahyang ke atasnya,
dan kakinya di sebelah kanan mereka tersebut. Dan jika mayat perempuan
adalah sebaliknya dan diletak terlentang melintang kiblat di sebelah hadapan.
Orang hendak sembahyang ke atasnya dan ditudung dengan kain yang bersih.
Rukun sembahyang jenazah Islam ada tujuh perkara iaitu:-
i.
Niat sembahyang ke atas mayat.
ii.
Takbir Allahuakbar empat kali.
iii.
Berdiri betul bagi orang yang berkuasa.
iv.
Membaca Al-Fatihah selepas Takbiratul Ihram.
v.
Berselawat ke atas Nabi SAW selepas takbir kali yang kedua.
vi.
Doa bagi si mati selepas takbir yang ketiga.
vii.
Memberi salam "Assalamualaikum warahmatullah" selepas
takbir yang keempat.
Ø Agama Kristian Katolik
Manakala dalam masyaratat Kadazan Penampang yang beragama
Kristian Katolik pula, pengurusan dilakukan oleh pembantu-pembantu padri
manakala upacara sembahyang dan doa pemberkatan akan diketuai oleh padri.
Mayat akan dibawa ke gereja diketuai oleh padri
yang membawa salib, disusuli dengan pembantu padri yang membawa bekas air suci
dan lilin, sebelum itu, padri akan memercikkan air suci ke keranda sebelum
perarakan dimulakan. Seterusnya padri bersama pembantunya membaca doa sepanjang
perarakan kegereja.
Tiba digereja, keranda akan diletakkan di
tengah-tengah gereja dengan kaki simati kesebelah utara dan kepala disebelah
barat, iaitu kaki berhadapan dengan Altar. Sementara itu, padri telah bersedia
di hadapan altar, para pembantu akan meletakkan lilin di sekeliling keranda,
dan upacara sembahyang dan doa pemberkatan dimulakan. Doa-doa pemgampunan juga
akan dibacakan sehingga upacara selesai barulah dibawa ke tanah perkuburan.
4)
Mengkebumikan
Jenazah
Ø
Agama islam
Fardu kifayah yang keempat
terhadap mayat orang Islam iaitu mengebumikannya. Iaitu apabila seorang Islam
mati wajiblah ia dimandikan, dikapankan, disembahyangkan dan dikebumikan
(dikuburkan). Sekurang-kurang kubur yang
wajib ialah yang dapat menahan daripada keluar bau dan terselamat daripada
dibongkar oleh binatang buas. Dalamnya lebih daripada seperdirian manusia biasa
sekadar setengah hasta dan sebaik-baiknya dibuat liang lahad (ini lebih afdal)
iaitu dikorek lubang di sebelah kiblat lubang kubur sekadar termuat mayat jika
tanah kubur itu keras (liat) tetapi jika tanah itu perus (mudah runtuh) memadai
digali di tengah-tengah lubang kubur itu seperti parit bagi memudahkan letak
mayat.
Ø Agama Kristian Katolik
Manakala dalam masyaratat Kadazan Penampang yang beragama
kristian Katolik pula, setelah selesai upacara sembahyang dan doa pemgampunan,
mayat di bawa diperkarangan tanah perkuburan. Kuburan itu akan diberkati
terlebih dahulu beserta doa khas dimana mayat juga perlu dipercik atau direnjis
dengan air suci dan dikemenyankan.
Seterusnya padri akan berdikir antifon,
kemudian mayat bersama keranda akan diturunkan atau dimasukkan dalam kuburan
dan doa pengkebumian (centicle benedictus) dinyanyikan, antifon diulang beserta
renjisan air suci dikeranda. Mengikut adat, sesiapa yang datang dalam upacara
pengkebumian, setiap orang akan mengambil segenggam tanah dan dibuang kedalam
kuburan tadi dan seterusnya doa khas akan di bacakan. Dan seterusnya doa
permohonan terakhir akan dilakukan oleh padri. Dan kemudian tanah akan dikambus
dan selesai pengkebumian.
5)
PERBANDINGAN DAN HUBUNGKAIT
KEPERCAYAAN DI ANTARA AGAMA ISLAM DENGAN AGAMA KRISTIAN KATOLIK MENGENAI
KEHIDUPAN SELEPAS ALAM DUNIA
Bagi agama
Islam, selepas kematian dan penyempurnaan pengkebumian, selepas tujuh langkah imam yang membaca talkin itu
melangkah dari kubur si mati itu, akan datang malaikat untuk menyoal amal
simati.
Agama islam
wajib percaya kepada hari kiamat. Pada hari itu, tiupan sangkakala yang pertama
akan menyebabkan seluruh alam semesta termasuk langit dan bumi serta alam
buana akan bergoncang dengan sebenar-benar goncangan dan benar-benar hebat,
seluruh makhluk digambarkan ketakutan dan amat terperanjat. Kemudian tiupan
kedua akan hancurlah semua bumi dan planet lain akan berlanggaran dan
sebagainya. Tiupan ketiga semua makhluk akan dibangkitkan semula.
Manakala dalam
agama Kristian Katolik pula, mereka juga mempercayai syurga dan neraka selepas
kematian. Menurut kepercayaan agama mereka selepas kematian roh itu akan di tempatkan
mengikut amalan semasa hidup simati didunia. Samada roh itu terus ke syurga ataupun
roh itu akan kekal selamanya di neraka selepas berlakunya penyucian dosa mereka.
Selain itu,
agama Kristian Katolik juga mempercayai hari kiamat, dimana pada hari itu,
manusia akan dibangkitkan semula dan akan datang seorang raja (Jesus) untuk
mengadili manusia yang hidup atau yang telah mati sebelum hari kiamat. Menurut
dari kepercayaan mereka lagi, sesiapa yang telah dibaptiskan akan diselamatkan
dan sebaliknya.
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya
daripada kajian yang telah dibuat, terdapat pelbagai cara yang dilakukan untuk
menguruskan jenazah menurut agama yang berbeza. Dalam kajian ini apa yang
dilihat bahawa agama Kristian Katolik juga sangat mementingkan keteraturan
terhadap pengurusan jenazah atau mayat dalam masyarakat mereka apabila berlaku
kematian. Ia juga melalui satu peringkat pengurusan mayat yang dilakukan dengan
penuh adat istiadat yang tersendiri dan mementingkan undang-undang yang
terdapat dalam adat dan mempunyai pantang larang masyarakat tersebut.
Selain itu seperti
apa yang terdapat dalam agam Islam iaitu wajib mempercayai syurga dan neraka
selepas kematian, begitu juga dengan agama Kristian Katolik mereka sangat
percaya terhadap syurga dan neraka selepas kematian dan mengatakan Samada roh
mereka yang sudah mati itu akan terus ke
syurga atau ke neraka selepas berlakunya penyucian dosa oleh tuhan mereka.
[1] Hasil temubual dengan Paul Mobiji, Penganut Agama Kristian
Katolik (Holy Nativity Church Terawi, Kg. Terawi, Penampang, Sabah.
Segala huraian maklumat yang menunjukkan perbandingan antara dua agama sangat membantu. Terima kasih :)
ReplyDeleteTQ BRO
ReplyDelete